user pass
Cwiczenia.com.pl - Ćwiczenia Mięśnie Kulturystyka Fitness Dieta
STRONA GŁÓWNA ATLAS ĆWICZEŃ FILMY GALERIE ARTYKUŁY FORUM REKLAMA SKLEP KONTAKT




Reklamy

Odżywki
Aerobiczna 6 Weidera
Odchudzanie tabletki
Sklep sportowy
Sprzęt do siłowni
ksylitol
odżywki
manto
sklep z odżywkami
kulturystyka

Wybierz Ćwiczenia


Ćwiczenia Na Płaski Brzuch


Ćwiczenia Dla Kobiet


Ćwiczenia Dla Każdego


Ćwiczenia Odchudzające


Ćwiczenia Rozciągające


Ćwiczenia Na Kręgosłup


Ćwiczenia Pilates


Ćwiczenia Kulturystyczne


Ćwiczenia Fitness


Ćwiczenia z Piłką


Ćwiczenia Na Pośladki


Ćwiczenia Tai Chi


Ćwiczenia Dla Seniorów


Ćwiczenia Dla Kobiet w Ciąży


Ćwiczenia Dla Otyłych


Ćwiczenia Wzmacniające


Ćwiczenia Na Szpagat


Ćwiczenia Relaksacyjne


Reklamy

Ćwiczenia Tai Chi : Tai Chi
Napisał Zaba dn. 2009-07-14 19:40:00 (5680 odsłon) Więcej wiadomości tego samego autora
Ćwiczenia Tai Chi

Współcześnie uprawiane tai chi (taijiquan) sprowadza się często do wykonywania form składających się z płynnych, okrężnych, jednostajnych ruchów. Wielu instruktorów znajduje upodobanie w odwoływaniu się do koncepcji nieustannego ruchu i przywołuje obraz płynącej rzeki, by lepiej uzmysłowić uczniom zasadę ćwiczenia.

Współcześnie uprawiane tai chi (taijiquan) sprowadza się często do wykonywania form składających się z płynnych, okrężnych, jednostajnych ruchów. Wielu instruktorów znajduje upodobanie w odwoływaniu się do koncepcji nieustannego ruchu i przywołuje obraz płynącej rzeki, by lepiej uzmysłowić uczniom zasadę ćwiczenia.

Ciągły, płynny ruch to jednak tylko jedna strona tradycyjnego taijiquan. Ruch i bezruch stanowią wzajemne dopełnienie, w myśl koncepcji taiji - stanowiących jedność sił yin i yang. Podobno niegdyś w szkołach taijiquan naukę rozpoczynano od ćwiczeń statycznych, dopiero po pewnym czasie przechodząc do ruchowych. Dziś jeszcze ćwiczenia statyczne stanowią nieodłączny element treningu w wielu poważnych szkołach. Dla przykładu w wersji laojia stylu Chen taijiquan (reprezentowanej przez takich mistrzów jak Chen Xiaowang i Chen Zhenglei) stosuje się ćwiczenie w pozycji taijizhuang, polegające na staniu z ugiętymi kolanami, z ramionami tworzącymi krąg, jak gdyby trzymały wielką piłkę. Chen Xiaowang podkreśla znaczenie tego ćwiczenia dla wzmocnienia 'energii wewnętrznej' - qi. Chociaż 'odczucie qi' i umiejętność kierowania jej przepływem osiąga się również dzięki samej praktyce formy ruchowej, to zhan zhuang daje znacznie lepsze efekty, jeżeli chodzi o 'wzmocnienie qi'. W wersji stylu Chen mistrza Feng Zhiqiang w skład będącego integralną częścia jego systemu zestawu ćwiczeń hunyuan qigong wchodzi też cały szereg pozycji zhan zhuang.

Statyczne ćwiczenia w pozycji stojącej nazywane są zhan zhuang (zhan - stać, zhuang - wbity w ziemię słup). Stosuje się je nie tylko w taijiquan. Stanowiły one dawniej jedną z najbardziej podstawowych metod treningowych, niezależnie od stylu. Często w tych ćwiczeniach, tkwiła tajemnica ogromnych umiejętności dawnych mistrzów. Dziś niestety są one z reguły lekceważone, czego wynikiem jest zmniejszenie efektywności treningu.

Ćwiczenia zhan zhuang, poza wzmocnieniem nóg i zwiększeniem stabilności mają duże znaczenie dla wzmocnienia i zrównoważenia 'przepływu qi' w ciele. Pozwalają one osiągnąć koordynację czynnika wewnętrznego yi (umysł, myśl, wola) z zewnętrzną formą xing, co jest wymogiem osiągnięcia najwyższej skuteczności w walce, podkreślanym szczególnie w 'stylach wewnętrznych'.Dlatego w systemie yiquan (dachengquan) wywodzącym się z xingyiquan (jeden z trzech głównych systemów wewnętrznych) ćwiczenia zhan zhuang stały się głównym elementem treningu.

Wartość ćwiczeń pozycyjnych zhan zhuang jest niewątpliwa. Osoby które nie doświadczyły osobiście ich skuteczności wyrażają jednak z reguły zdziwienie, że ćwiczenia, które polegają na nieruchomym staniu w miejscu mogą przynosić jakieś efekty. Tajemnica tkwi w tym, że ćwiczenia te wcale nie sprowadzają się do bezczynnego, nieruchomego stania. Podstawowe znaczenie ma tu odpowiedni stan umysłu. Ciało nie jest po prostu rozluźnione i nieruchome, lecz znajduje się w specyficznym stanie pomiędzy rozluźnieniem i napięciem, pomiędzy bezruchem i ruchem.

Pierwszy etap nauki zhan zhuang to przyjmowanie i utrzymywanie prawidłowej pozycji, bez zbędnych nawykowych napięć. Brzmi to dość prosto, ale opanowanie umiejętności utrzymania ciała w stanie relaksu wymaga sporo czasu poświęconego na wytrwały, ale jednocześnie cierpliwy trening. Nadmierne staranie się może dać efekt odwrotny od oczekiwanego.

Pogłębiającemu się relaksowi powinno towarzyszyć coraz głębsze wyciszenie (ru jing - dosłownie: wejść w spokój). Umysł powinien oczyścić się stopniowo ze zbędnych przeszkadzających myśli. Odczuwa się wówczas specyficzną wygodę ciała i odprężenie umysłu. Powinno to jednak przyjść jak gdyby samo. Nie można tutaj niczego wymuszać.

Oddychaniu poświęca się w taijiquan i qigong wiele uwagi. Oddech powinien być naturalny, głęboki. Niektórzy kładą nacisk na kontrolowanie oddechu. Podejście takie stwarza jednak pewne niebezpieczeństwo. Rezultatem, zwłaszcza gdy nie ćwiczy się pod okiem doświadczonego mistrza, mogą być niespodziewane napięcia, trudności w oddychaniu. Dlatego wielu mistrzów podkreśla bardziej naturalność oddechu niż jego kontrolę. Jeżeli wykonując ćwiczenia taijiquan (zhan zhuang lub formy) rozluźnimy się i wyciszymy, pozwalając oddechowi swobodnie płynąć, jednocześnie stosując się do pozostałych wymogów ćwiczenia, oddech samoistnie stanie się głęboki, płynny i bardziej przeponowy. Wdechy i wydechy w naturalny sposób skoordynują się z wykonywanymi ruchami. Mistrz Li Chunnian (znany również jako Li Yagan - uczeń słynnego Yang Chengfu) mawiał, że jest to tak jak z wodą, która naturalnie spływa w dół. Nie ma więc potrzeby kierowania jej w dół. Postępowanie takie byłoby nienaturalne.

Najtrudniejsze do zrozumienia jest bardzo ważne w taijiquan pojęcie xuling. Xu oznacza pustkę, ling można przetłumaczyć jako zwinność. Jest to swoista zwiewność, wrażliwość, zwinność, której podstawą jest 'opróżnienie'. Chociaż dla postronnego obserwatora zaawansowany adept praktykujący zhan zhuang nie różni się niczym od przeciętnego człówieka stojącego np. w kolejce, faktycznie znajduje się on w stanie xuling. Chociaż bez ruchu, posiada gotowość ruchu. Nie jest bezwładny, czy otępiały. Jest gotowy do błyskawicznej reakcji i wykonania każdej akcji. Gdy ćwiczy się formę taijiquan, przed jej wykonaniem dobrze jest postać przez pewien czas w pozycji początkowej. Nazywa się to wuji zhuang. Z wuji (stanu nieokreślonego, 'bez formy') wyłania się ruch, rozpoczynający całą sekwencję formy taiji. W chińskiej filozofii mówi się, że 'taiji rodzi się z wuji'.

Po pewnym czasie ćwiczenia zhan zhuang, odczuwa się jedność, koordynację umysłu i ciała, lekkość połączoną z poczuciem solidności postawy, ciało staje się jakby przepełnione energią, gotowe do jej wyzwolenia. Ćwiczenia pozycyjne doskonale dopełniają ćwiczenia ruchowe w systemach wewnętrznych. W wielu przypadkach pozwalają też robić znacznie szybsze postępy. Dlatego w żadnym wypadku nie można ich pomijać w treningu.

24 pozycje Tai Chi.

http://www.youtube.com/watch?v=-ZtpwmjMC7Q&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Q77p16rEX7o&feature=related



Open in new window

Open in new window

Open in new window

Ocena: 0.00 (0 głosów) - Oceń tę wiadomość -

Polecamy sklepy z suplementami diety, które pomogą Ci zrzucić zbędne kilogramy lub nabrać masy mięśniowej:



Inne artykuły
2014-01-14 13:35:16 - W zdrowym ciele zdrowy duch: odżywki białkowe
2013-11-18 13:29:15 - Wybór odpowiedniej odżywki dla sportowców
2013-06-26 00:37:55 - W rytmie Zumby!
2013-06-18 20:50:03 - Wiszący triceps - jak się go pozbyć?
2013-04-17 13:02:15 - Reumatoidalne zapalenie stawów
2013-02-21 00:06:48 - Rozstępy - problem do pokonania
2013-02-21 00:03:54 - Zdrowie pod stałą ochroną
2013-01-10 01:10:59 - Odżywki i ćwiczenia
2012-12-11 00:28:19 - Zadbaj o kondycję również zimą
2012-12-11 00:25:55 - Jak często biegać?
2012-11-27 14:20:00 - Poker - podstawowe zasady
2012-11-27 14:16:25 - Uprawiamy sport w domu
2012-11-17 20:48:21 - Profesjonalna dieta lub plan treningowy
2012-06-15 00:11:14 - 6 Weidera Na Odchudzanie
2012-04-03 13:21:20 - Czy jedzenie w nocy tuczy?




Ćwiczenia: Ćwiczenia odchudzające | Ćwiczenia na brzuch | Ćwiczenia rozciągające | Ćwiczenia na kręgosłup | Ćwiczenia Pilates | Ćwiczenia Fitness
Kulturystyka Forum kulturystyczne Kulturystyka